Sve ima svoj
uzrok, početak i osnovu, iz čega je nastalo. Nasuprot tome kažu
mističari da za stvaranje i za život ne može biti pronađen uzrok,
jer ne može biti ni osnove ni početka, jer što bi prethodilo početku?
Jedan pogled odgovara stajalištu evolucije i prihvaća stalni viši
ili daljnji razvoj, a drugi pogled odgovara ezoteričkom, mističnom
i također religioznom mišljenju, koje neće i ne može prihvatiti
uzrok i polazi od toga da bitak nema početka i time je uvijek
bio i jeste. Ali upravo bitku ne može prethoditi neki bitak. Dakle
jedan linearni način pogleda stoji nasuprot jednom više statičkom
načinu pogleda. Mogu li se oba međusobno složiti?
Koncentrirajmo se jednom na to da oba gledišta sama sebi postavljaju
svoje granice. Uzrok - posljedica - gledište ne može prijeći izvjesnu
granicu, jer se naravno odmah pita: što je uzrok nekog uzroka?
Ili drugačije rečeno: gdje je porijeklo svega? Gdje je početak?
I što je bilo prije početka? I neminovno se također mora opet
dalje pitati tako da se dođe do jedne granice i odustaje se dalje
pitati.
Drugo gledište se zrcali u pitanju, ako se ne može govoriti niti
o početku niti o kraju, onda će sve ići dalje, stvaranje će uvijek
ići dalje i dalje. Ne može postojati kraj, jer ne postoji početak.
Ne može biti početka, jer nema kraja. Pitanje o početku se time
ne postavlja, ali: djeluju li zaključci na duh, koji pita, ikako
smirujuće ili zadovoljavajuće?
Konačno nas upućuju natrag uvijek ponovno na nas same. Pitanje
o početku čini nas isto tako zbunjene, kao i pitanje o ne-početku!
Dakle što je bilo prvo: kokoš ili jaje? Bez kokoši ne bi bilo
jajeta i bez jajeta ne bi bilo kokoši. Takvo jedno pitanje može
se odbaciti kao besmisleno. I zato se više o njemu ne brinuti.
Također se može reći, da je takav način postavljanja pitanja nekako
tipičan za naš misaoni aparat i time je upravo uvjetovan sistemom.
Ili se može jednostavno odlučiti za jednu ili drugu stranu. Naći
će se dobri razlozi za odluku. Ipak se neće moći izbjeći također
razmišljati i o drugoj isključenoj strani.
Mi ne možemo oboje prihvatiti, da postoji jedan početak i prihvatiti
da ne postoji jedan početak. To bi bilo svojevoljno i ne bi odgovaralo
nikakvoj logici. Naše mišljenje i naša iskustva zapravo isključuju
jednu treću mogućnost.
Ali možda je ipak moguće sjediniti oba gledišta u jednom trećem?
Kako bi izgledao skok u jedno sveobuhvatno gledište? Ali gdje
bi se ono moglo naseliti?
Pripadnici Ruže i Križa s jedne strane govore o stvaranju, a s
druge strane o Kozmosu koji je beskrajan, bezgraničan i "bez početka",
kako to stoji u jednom starom manuskriptu. Oni također spominju
da nije postojalo vrijeme u kojem nije bilo čovjeka. Pripadnici
Ruže i Križa prihvaćaju oba gledišta. Oni niti isključuju spoznaje
znanosti kao ni prirodnih znanosti, niti odustaju od onoga što
je rekla tisuće godina stara predaja. Oni integriraju oboje u
svoj pogled na svijet i zauzimaju onaj treći integralni stav,
preduvjet za odgovor na pitanje o početku. Ako se ne ostavi jedno
niti odbaci drugo, gdje se onda nalazimo - slikovito govoreći.
Onda se ima udio u onom stanju kojeg pripadnici Ruže i Križa nazivaju
"viša svijest" ili Iluminacija ili "kozmička Svijest". A to je
i preduvjet da se stvarno odgonetne ova zagonetka. Put za to je
zacrtan. Radi se samo o tome, da se njime pođe.
U ovom smislu Vam želimo ugodno čitanje i spoznaju.
Vaša AMORC - Forum redakcija
Što
čini čovjek sa svojim znanjem?
1. dio
(iz AMORC Arhiva)
Pa čovjek sve zna - zašto onda čini toliko toga pogrešno? Promatramo
li zbroj dosadašnjih rezultata ljudskih dostignuća, možemo zaključiti
da skoro na svim zamislivim područjima prevladava neuspjeh. Ovim
se ne misli na mnoge pogreške, koje nastaju za vrijeme naših uobičajenih
radova ili zadovoljavanja naših osnovnih potreba. One pripadaju
kategoriji zabuna koje su sasvim ljudske. One su dio nepotpune
zemaljske prirode čovjeka i na određeni način neznatno ometaju
sretan život.
Misli se na mnogobrojna ljudska ostvarenja, koja su majstorski
izvedena i uspješno se odvijaju zahvaljujući visokoj prisutnosti
znanja, ali je također jedna važna komponenta ljudskosti u velikoj
mjeri zaboravljena. Težište se pri tome stavlja više na znanje
o onome "kako". Prava spoznaja "zašto" ili "je li uopće" često
ostaje po strani. To je nadalje dovelo do toga da se čini ono
što je učinkovito, jer je poznato kako se to treba napraviti,
a to se opet zrcali u situaciji u kojoj se mnogi ljudi danas nalaze.
To je u vezi sa životnom kvalitetom ljudi, koja je obilježena
nezadovoljstvom i nevoljama sve do strahova najrazličitije vrste.
Samo po sebi je razumljivo da su u svim vremenima također postojali
i oni ljudi koji su bili iznimka i čiji je životni tijek išao
sretnijim putevima. Možda upravo na osnovu jednog posebnog znanja
koje ih je učinilo boljim i uspješnijim od ostale mase ljudi.
S obzirom na to, što onda znači pravilno i krivo? Tko to već može
zaključiti? Tijekom ovog izlaganja trebao bi se poduzeti korak
da se na izvjestan način prikaže ono čime bi se pojedinac mogao
povući u svoja razmišljanja.
No ti prije napomenuti ljudi, koji su na osnovu svojih uvida u
potrebe uspješnog života bili napredniji i sretniji, znaju da
se skretanjem pogleda s pogrešaka i nelagodnosti ostalog dijela
čovječanstva, ništa ne može postići.
Ovo gledište bi se moglo pojasniti s dva aspekta. Prvenstveno,
zna li onaj stvarni učenjak da je on sa svojom cijelom mudrosti
nedovoljno jak, da na njemu primjereni način odlučujuće umanji
patnje čovjeka? I drugo, zna li on da će patnje čovjeka zbog neznanja
o stvarno bitnome također i njega ponovno dotaći i utjecati, te
ga na izvjestan način također povući unazad? Nitko se ne može
oduprijeti utjecajima drugih bilo to u jednom ili drugom smjeru.
Mi smo svi u istom čamcu.
Tako je svaki "mudrac" i "neznalac" u istoj mjeri pozvan da pođe
u potragu za spoznajama o povezanosti između znanja i pravog djelovanja,
dakle da sudjeluje u tom kreativnom procesu. Izgleda da se važnost
jednog takvog poduhvata naglašava zbog toga, jer se uobičajeno
smatra da je znanje moć, koja se izražava u tome da čini uspješnim
onoga koji je više ima, te je time on još uspješniji. Želite li
pasti u tu stupicu?
Pojam "biti uspješan" može se razmatrati zajedno s razumijevanjem
onoga je li nešto pravilno ili krivo, a na to ćemo se još vratiti.
Poznato je da čovjek samo onda svjesno i ciljano djeluje kada
posjeduje određeno znanje i vještine. S obzirom na tu činjenicu
da danas toliko toga "vesla protiv struje", moramo si prvo postaviti
pitanje raspolažemo li mi stvarno istinskim znanjem. Ili se još
preciznije zapitati: Znamo li stvarno sve o onome što mi činimo?
Ovo pitanje može izazvati čuđenje. Konačno svatko zna da današnje
čovječanstvo na svim zamislivim područjima raspolaže s jednim
znanjem koje bi se upravo moglo označiti kao perfekcionističko.
Dakle razmotrimo nešto podrobnije to perfekcionističko znanje.
Mi smo precizno upoznati sa strukturom stvari i njihovim međusobnim
odnosima. Sve to nam dozvoljava, da s obzirom na tehničke mogućnosti,
stvorimo jednu civilizaciju, koja bi, ako bi se radilo samo o
materijalnim životnim uvjetima, bila vrijedna čuđenja.
I većinom se radi upravo samo o tom znanju, koje se kultivira
već od ranog djetinjstva i podupire na svim mogućim područjima
obrazovanja.
Iako se sve to fantastično znanje čovječanstva provodi u djelo,
moglo bi se reći da sva ta nastojanja sve više i više izazivaju
nelagodanost nego stvarno oslobođenje i čak bi se moglo zamisliti
da se pri tome uopće ne radi o znanju u pravome smislu.
Kako bi se ovo moglo razumjeti? Poznato je međutim da je nešto
pravo uvijek ono što se s pravim može mjeriti, ali ispravno može
biti samo jedna cjelina, dakle nešto potpuno ili savršeno. Je
li doista tako da je većina onoga što mi vjerujemo da znamo, možda
samo informacija o nečemu što smo upoznali, a nismo u stanju izgraditi
jedan vlastiti produbljeni odnos prema tome? Radi li se kod našeg
znanja o svemu mogućem, zaista uvijek o znanju?
Svem tzv. znanju koje nam dozvoljava da naše okolnosti perfekcionistički
oblikujemo, nedostaje još nešto sasvim odlučujuće, ono što bi
mu svaki pojedinac kreativno morao pridodati iz svoje vlastite
unutrašnjosti.
Mi ovdje dotičemo jedno područje ljudske egzistencije, o kojem
materijalistički usmjeren čovjek u svom znanju i djelovanju ne
želi rado čuti, jer bi mu se reklo, da svo njegovo znanje o zemaljskim
stvarima, da sve što je on na materijalnoj razini spoznao, nadaleko
nije sve. Da bi se moglo stvarno egzistirati, svemu tome je potrebna
jedna duhovna baza. Mnogi ljudi također ne žele rado čuti da im
uspjesi koje su postigli zahvaljujući tom jednostranom znanju
često nisu donijeli blagoslov. To je slučaj uvijek kada se ne
raspoznaje ona druga primarna sfera ljudskog bitka, iz koje bi
se spoznaje trebale unijeti u vlastito oblikovanje života.
Brodolomi za vrijeme mnogih djelovanja čovjeka imaju na kraju
uzrok u nepoštivanju fundamentalnih zakona prirode i Zakona Stvaranja.
Poznavanje i poštivanje tih zakona svjedoči o jednoj sasvim drugoj
dimenziji znanja, jer drugačije nego kod svih drugih znanja o
stvarima ovoga svjeta se ne radi samo o tome da se samo nešto
zna. Na primjer studenti Starog i mističnog Reda Ruže i Križa,
A.M.O.R.C. znaju kako bi se ovo trebalo razumjeti. Primjećujemo
li to ili ne, pri svakom našem djelovanju, mi smo stvaraoci (sustvaraoci),
ali ne "Stvoritelj". Ali ukoliko naše stvaranje i djelovanje treba
biti uspješno neminovna je veza s kozmičkim zakonima prirode ili
Stvaranja. Bolje rečeno, Stvaranje tolerira samo kozmički zakon
prirode. Kada to ne bi bilo tako i kad bi naša egzistencija, kao
i naše prirodno okruženje imali za osnovu kaotično i prema vlastitim
interesima usmjereno ljudsko znanje, ne bi bilo ničega.
Ne navodi li nas ova istina na razmišljanje i ne daje li nam za
naslutiti zašto mi, usprkos jednom fundiranom znanju, toliko toga
krivo činimo. Bog, Stvoritelj, nije načinio posebne zakone za
vlastito i samo ljudsko djelovanje. Već i zbog te činjenice bilo
bi dobro za čovjeka da se on posveti također studiju tih zakona
i učinkovitih snaga, odmah čim mu se pojavi misaona i razumna
sposobnost.
Praksa povezivanja s vlastitim spiritualnim izvorom i korištenje
svega onoga što mu se dodijeli putem pravog usmjerenja i majstoriranja
njegove zemaljske znanosti i znanja te svih njegovih impulsa,
mogao bi biti recept za uspjeh čovjeka.
Jer bez korištenja tog unutarnjeg senzorija, koji nas pored svakodnevnog
znanja potiče da dođemo do pravilne primjene ili nam čak u izvjesnim
situacijama sprečava tu primjenu, to znanje u određenom smislu
izmiče vladavini čovjeka. Ovaj zaključak ima svoju važnost samo
u smislu pravog ispunjenja, pravog veselja i radosti te istinske
sreće. To su duševna iskustva koja postaju cilj pored novčane
naknade, te su rezultat naših istinskih nastojanja.
Ukoliko doživimo te uzvišene trenutke, onda znamo da je svejedno
s kojim uobičajenim znanjem smo opremljeni, jer smo za naše okolnosti
načinili nešto pravilno. Svejedno je kako ostali svijet onda prosuđuje
vidljive rezultate. Za mističara koji zna za te procese, ti uvidi
predstavljaju osnovu uspjeha njegova života koji ne mora uvijek
biti vidljivo prikazan drugim ljudima. Da put do toga, "pravilno"
činiti stvari, zaista nije jednostavan, može potvrditi svaki pripadnik
Reda Ruže i Križa.
Što je dakle pravilno i krivo djelovanje, što znači biti uspješan
u pravom smislu i koje skretnice treba pojedinac postaviti najprije
za sebe osobno, kako bi došao do cilja?
Nije namjera sljedeća izlaganja dati kao patentni recept za svakoga.
Ova izlaganja bi više trebala dati dodatne impulse za vlastito
istraživanje, za one koji zaista žele doći do viših spoznaja i
koji bi htjeli spoznati samog sebe.
Prvenstveno je potrebno zalaganjem pronaći odgovore na ova pitanja,
kod kojih se uvijek radi o nečem osobnom, o oblikovanju vlastitog
mišljenja te da je pojedincu potrebno da se oprosti od uobičajeno
raširenog gledišta stvari, a umjesto toga se obrati samome sebi.
Ako je uspjelo izdvojiti se iz kolektivnog rasuđivanja o onome
što je pravilno, a što krivo, dodatno je potrebno i svoju vlastitu
individualnost (vanjski ego) staviti nešto u pozadinu, te ju ovom
prilikom možda po prvi puta pravilno i svjesno otkriti. Čovjek
nosi u sebi i istinsku Duševnu Osobnost koja ga čini jedinstvenim
bićem. Vanjski ego i prava unutarnja Duševna Osobnost mogu se
istinskim znanjem o zakonitostima dovesti u ravnotežu. Tako je
moguće dovesti u suglasje pravo unutarnje znanje s vanjskim znanjem
i time doprinjeti oplemenjivanju života i djelovati za dobrobit
cijelog čovječanstva.
Svakom biću je moguće živjeti na pravilan način, te prema tome
doći u sklad s univerzalnim zakonima i pravilnije djelovati ako
je on spreman poslušati svoj unutarnji glas i slijediti ga. Najpoznatiji
način prema kojem se može zamijetiti taj unutarnji glas je glas
naše savjesti.
Daljnje aspekte ove teme razmatrat ćemo u sljedećem broju časopisa....
H. St.
Stara mistična i predana tradicija Ruže i Križa je da jedan autor
svoju raspravu ili članak potpisuje samo sa svojim inicijalima.
To nema nikakve veze s tajnovitošću, već iza toga leži smisao,
svjesno biti anoniman i izbjeći kult osobe. Upravo u današnje
vrijeme se pridaje mnogo važnosti individualizmu i egocentričnosti,
možda ovo čini upravo protutežu.
Iz arhiva R.C.
Copyright © 2005. AMORC - Forum. Sva prava pridržana. Ni jedan dio ove publikacije ne može biti reproduciran u cijelosti ili djelomično bez pismene dozvole izdavača.
Dragi
citatelji ukoliko ne vidite nasa slova sa kvacicom gore u meniu kliknite
na View, zatim odaberite Encoding i Central European (Windows).